Translate

torstai 25. kesäkuuta 2026

KIPEÄ OLKAPÄÄ JA HIRVEÄ KUTINA sore shoulder and terrible itching

 

                                                    Tänään paistaa aurinko + 20°C.

Eilen illalla oli olkapää ihan järkyttävän kipeä! Kättä ei voinut liikuttaa yhtään, kun sattui niin paljon! Haudoin olkapäätä kylmällä ja kuumalla, mutta se ei oikein antanut kipuun apua. Nukkumisesta ei tullut mitään, joka liikahdus sattui.

Valvoin myös, yli viikon iholla olleiden kutiavien ja polttavien paukaminen takia. On kuin nokkoset olisivat polttaneet ihoa! 

Tämä tuntuu samanlaiselle kun nokkosrokko, mutta paukamat ei vaella päästä varpaisiin asti. Minulla on ollut nokkosrokko monta kertaa. Sitä ei tiedä aina mistä ne tulee, yleensä lääkkeistä. 

Pakko oli käydä päivystyksessä aamulla. Yllättävän vähän oli ihmisiä varttumassa lääkärille pääsyä.

Hoitaja ja lääkäri tutki ja kyseli perusteellisesti, hyvä niin. Sain kehoituksen syödä 5 päivää kortisonia. Jos kutina ja näppylät ei helpota, niin takaisin lääkäriin.

 On se kumma mistä nuo kutinat ilmestyy! Mitään muutoksia ei ole lääkkeissä tai ruoka puolella, tai missään muussakaan. 

Jospa tuo kutina helpottaa, samalla lähtee luultavasti myös olkapää kipu.


keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

KIIRETTÄ KOTONA hurry at home

 


Tänään on satanut yöstä lähtien! Melkein koko päivä oli tosi kylmä. Piti etsiä villasukat jalkaan:-))

Olen aamu 7 alkanut pesemään pyykkiä, ja siivoamaan! Äsken laitoin vielä viimeisen koneellisen pyykkiä pyörimään. Kaikenlaista pestävää!

 Olin sitä mieltä, että en viitsi tällä viikolla siivota. Katselin lattioita ja pöytätasoja, roskaa ja pöllyä ihan kiitettävästi. Pakko oli alkaa siivoamaan! 

Ensi yönä ei tarvitse nukkua, olen rehkinyt liikaa. Vasen olkapää ja selkä on nyt hirveän kipeä. No valvotaan sitten!

tiistai 23. kesäkuuta 2026

MEILLÄ TÄNÄÄN today

 


Miehet jatkoivat eilen pihan kunnostusta. Tähän mennessä pihan laitto ei ole tullut maksamaan mitään:-)) 

Saimme anopilta paljon betonilaattoja ja hieman kestopuuta. Hänelle isäntä ja nuori mies tekivät uuden terassin. 

Pihan ja rappujen kunnostus jatkuu, kun saamme ensin meidän autobrojektin valmiiksi! Auton osia on vähän hankala saada vanhempaan autoon!

Yöllä oli +8°C. Tänään on tuulista, puolipilvistä ja tuulee +18°C

lauantai 20. kesäkuuta 2026

SUOPURSU (Rhododendron tomentosum) marsh Labrador tea

 

                                              +22°C tällä hetkellä paistaa aurinko.

Kylä on ollut aika hiljainen. Entisenlaisia juhlia ei tänä vuonna naapureista kuulunut. Hyvä niin!

Olen tänään tehnyt ruokia. Leivoin myös marjapiirakan. Isäntä ja nuori mies, on korjannut ulkorappusia, ja asentanut betonilaattoja pihaan.

Kohta saunan!

perjantai 19. kesäkuuta 2026

HYVÄÄ JUHANNUSTA! Happy Midsummer

 

                                                             Vielä ei sada! +22°C

torstai 18. kesäkuuta 2026

SEPELKYYHKY The common wood pigeon (Columba palumbus)

 







Sepelkyyhky lensi pihassa olevan polttopuukasan päälle lepäämään. Lintu pysyi paikoillaan tunnin verran. 

Sepelkyyhky kääntyi toisin päin, ja alkoi kummallisesti vääntämään päätä. 

Lintu nosti pään yläspäin monta kertaa, ja aukoi nokkaa! Ihan kuin sillä olisi ollut jokin huonosti sulava, ja alaspäin menevä ruoka kurkussa!

Ihmettelin minkä kohtauksen lintu sai! Sepelkyyhky teki tuota useamman kerran, ja viimenään lensi paikalta pois. 

En ole koskaan nähnyt, että lintu tekee noin. Sen olen nähnyt telkkarissa, kun lintuemot oksentaa jälkeläisille ravintoa. Olisiko tuokin ollut jotain siihen liittyvää!


Ps. Olipa hauska pyöräilylenkki aamulla:-)) 

Ensin metsäjänis juoksi hiekkatiellä meitä karkuun pitkän matkaa, ennen kuin kääntyi kuntopolulle!

Sitten ruisrääkkä ilmestyi eteen! Olisin saanut kuvan, mutta eräs lenkkeilijä tuli vauva olalla ja vaunuja työntäen paikalle. Lintu pelästyi ja lensi pois. 
Kuva jäi saamatta. Näin sentään linnun kunnolla luonnossa, enkä vain meidän miesten valokuvissa. 

Nokkosperhosia oli lennossa useita! Yksi ihastui minun pyöräilykypärään, ja istahti koristeeksi kypärän päälle:-))