Translate

tiistai 23. kesäkuuta 2026

MEILLÄ TÄNÄÄN today

 


Miehet jatkoivat eilen pihan kunnostusta. Tähän mennessä pihan laitto ei ole tullut maksamaan mitään:-)) 

Saimme anopilta paljon betonilaattoja ja hieman kestopuuta. Hänelle isäntä ja nuori mies tekivät uuden terassin. 

Pihan ja rappujen kunnostus jatkuu, kun saamme ensin meidän autobrojektin valmiiksi! Auton osia on vähän hankala saada vanhempaan autoon!

Yöllä oli +8°C. Tänään on tuulista, puolipilvistä ja tuulee +18°C

lauantai 20. kesäkuuta 2026

SUOPURSU (Rhododendron tomentosum) marsh Labrador tea

 

                                              +22°C tällä hetkellä paistaa aurinko.

Kylä on ollut aika hiljainen. Entisenlaisia juhlia ei tänä vuonna naapureista kuulunut. Hyvä niin!

Olen tänään tehnyt ruokia. Leivoin myös marjapiirakan. Isäntä ja nuori mies, on korjannut ulkorappusia, ja asentanut betonilaattoja pihaan.

Kohta saunan!

perjantai 19. kesäkuuta 2026

HYVÄÄ JUHANNUSTA! Happy Midsummer

 

                                                             Vielä ei sada! +22°C

torstai 18. kesäkuuta 2026

SEPELKYYHKY The common wood pigeon (Columba palumbus)

 







Sepelkyyhky lensi pihassa olevan polttopuukasan päälle lepäämään. Lintu pysyi paikoillaan tunnin verran. 

Sepelkyyhky kääntyi toisin päin, ja alkoi kummallisesti vääntämään päätä. 

Lintu nosti pään yläspäin monta kertaa, ja aukoi nokkaa! Ihan kuin sillä olisi ollut jokin huonosti sulava, ja alaspäin menevä ruoka kurkussa!

Ihmettelin minkä kohtauksen lintu sai! Sepelkyyhky teki tuota useamman kerran, ja viimenään lensi paikalta pois. 

En ole koskaan nähnyt, että lintu tekee noin. Sen olen nähnyt telkkarissa, kun lintuemot oksentaa jälkeläisille ravintoa. Olisiko tuokin ollut jotain siihen liittyvää!


Ps. Olipa hauska pyöräilylenkki aamulla:-)) 

Ensin metsäjänis juoksi hiekkatiellä meitä karkuun pitkän matkaa, ennen kuin kääntyi kuntopolulle!

Sitten ruisrääkkä ilmestyi eteen! Olisin saanut kuvan, mutta eräs lenkkeilijä tuli vauva olalla ja vaunuja työntäen paikalle. Lintu pelästyi ja lensi pois. 
Kuva jäi saamatta. Näin sentään linnun kunnolla luonnossa, enkä vain meidän miesten valokuvissa. 

Nokkosperhosia oli lennossa useita! Yksi ihastui minun pyöräilykypärään, ja istahti koristeeksi kypärän päälle:-))

keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

VIINIMÄKIKOTILO (Helix pomatia) the Roman snail

 

                        Erään vanhan kartanon läheltä, löytyi valtavasti viinimäkikotiloita!

                                               Ps. Sataa ja sataa! Tuulee! +14°C

tiistai 16. kesäkuuta 2026

TÄNÄ PÄIVÄNÄ today

 

                                                                         Yöllä oli +7°C

                               Tänään ei ole vielä satanut yhtään, mutta vielä se sade voi tulla!!

Kävin sauvakävelemässä tunnin lenkin aamulla. Huomenna voi olla tuskaista sormien ja käsien kanssa, mutta kivaa oli. 

Aamupäivällä on tosi mukava käydä lenkillä! Jaksan paremmin, ja silloin luonnossa on paljon enemmän nähtävää:-)) 

Meinasin ottaa kameran mukaan, mutta en sitten ottanut. 

Heti kun pääsin hiekkatielle, tiellä oli pihlajaperhonen imemässä hiekasta jotakin! Se on sellainen perhonen josta ei saa kuvaa millään! Nyt se oli liikkumatta paikoillaan!

 Jonkin matkan päässä metsikössä kuului omituista ääntä. Jonkun linnun poikaset piti jännää ääntä. 

Samassa kuului suhahdus ääni, ja rastasta isompi lintu lensi männyn oksalle!

 Lintu oli sen verran kaukana, ja varjossa, että en oikein saanut selvää mikä se oli. Näytti ihan käelle, mutta saattoi se olla jokin haukka. Käkihän ei haudo pesässä, vaan hylkää munansa toisen linnun pesälle. 

Oliko se lintu sittenkin haukka, joka oli ryöstöretkellä linnunpesällä!

 Koitin ottaa kännykällä kuvia, mutta eihän ne oikein ollut teräviä kun piti niin kaukaa kuvata.

 Tulin lenkiltä kotiin, ja katselin linnun profiilia kuvasta. Näytin nuorelle miehelle kuvia. Sen verran kuvista sai selvää, että lintu oli käki. 

Olisipa ollut kamera mukana! Olisin vihdoinkin saanut käestä kuvan!