Translate

keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

REISSUSSA on the road

Vihdoinkin lomamatkalla;-) Anoppi jäi kotimieheksi, ja me pääsimme lomalle. Monen tunnin ajomatkan jälkeen, olimme Limingalla.

Tuuli voimakkaasti, joten tornin ulkona ei oikein voinut olla. Sisätiloista onneksi pystyi tiirailemaan ulos. Lintuja näkyi tosi vähän.
Tornilla näkyi punajalkavikloja, joutsenia ja mustapyrstökuiri. Limingalla emme viipyneet kovinkaan kauaa, vaan jatkoimme matkaa Ouluun. Oulussa olimme yötä, ja aamulla matka jatkui eteenpäin.

Poroja! Sain tänään tietää, että on olemassa porokello sovellus kännykkään. Se näyttää liikenteessä, missä poroja liikkuu. Minäkin latasin sen puhelimeen.

Kolarissa tehdään tietöitä!

Porot ryntäsivät pusikosta tielle.

Onneksi eläimet juoksivat saman tien takaisin pusikkoon.

Tunturikurjenherne (Astragalus alpinus)  kasvaa violettisena mattona teiden varsilla.

Poro ihmettelee keskellä tietä!

Loman alku on ollut ihan harmittava!!! Ajomatkassa ei ollut onneksi pahemmin mitään, mutta näissä majoituksissa on ollut kaikenlaista!

Oulussa tilasimme 3 aikuiselle majoitukset allergiahuoneella. Huoneessa oli parisänky, ja yksi vuode oli tehty ns. nojatuolista levitettävään sänkyyn. Se on tosi kapea ja lyhyt aikuiselle ihmiselle.

Parisängyn lakanat lemusivat pyykinpesuaineelle. Haju  käy  henkeen ja nenään. Nuuhkin sen nojatuolisängyn lakanoita, ja ne eivät haisseet pesuaineelle, joten sanoin, että minä nukun tässä sängyssä.
 Isäntä lähti käymään alhaalla, minä ja nuorimies jäimme huoneeseen katselemaan telkkaria. Istahdin levitettyyn nojatuolisänkyyn, ja meinasin heittäytyä pitkälleni, kun samassa sänky katosi altani, ja minä römähdin alas lattialle!
 Samantien kun iskeydyin maahan, selkään sattui ihan hirveästi!

Nousin ylös ja tunnustelin selkää. Selkää jumputti, ja minä en pystynyt olemaan suorassa ollenkaan.

Sen verran ketutti, että soitin isännälle, että käy valittamassa vastaanottoon. Huoneen hinta on 208€ yöltä, joten on siinä oltava kunnon sängyt!!!
 Isäntä tuli jonkun ajan päästä takaisin vastaanoton naisen kanssa. Nainen väitteli minun kanssa haisevista lakanoista, ja katseli sitten romahtanutta sänkyä.

Sanoin, että tämä ei ole mikään aikuisen sänky. Lupasi hakea toisenlaisen sängyn tilalle. Vastaanoton nainen katseli, kun minä kävelin edestakaisin kumarassa, ja pitelin selkää. Sanoin että koskee.

Jonkun ajan päästä hän tuli takaisin tuoden isompaa retkisänkyä. Sänky oli oikeasti ihan hyvä nukkua, mutta aivan hirveässä siivossa.
 Nopeasti vaan toinen patja päälle ja lakanat, ettei tahrainen alimmainen patja näy!

Tämä nainen oli myös varannut minulle hierojalle aamuksi ajan. Hieroja näkee selän tilanteen, pitääkö mennä lääkäriin.
Yö meni väännellessä ja käännellessä. Aamulla aamupalalle, ja eileniltainen nainen tuli heti kysymään selän tilannetta. Sanoin että se on kipeä vieläkin.

Kello 9 olin hierojalla. Selkä tärähti niin paljon, että se on sen takia kipeä. Hieroja hieroi n. 20 min. selkää, ja suositteli pitämään kylmää siinä. Onneksi minun ei tarvinut maksaa hierontaa, vaan se meni hotellin piikkiin.

Pois lähdettäessä, saimme vielä lahjakortin, jonka voimme käyttää jossakin hotellissa. Lahjakortti on hyvitys sänkyonnettomuudesta.
Homma oli kokonaan hienosti hoidettu, mutta kyllä olisi ollut parempi, että tätä ei olisi käynyt. Saa nähdä miten pitkään tämä selkä nyt vaivaa.

Joo Oulun juttu oli tällainen.

Jatkoimme Ylläkselle, paikkaan missä ollaan käyty monta vuotta. Meillä oli tiedossa, että asunto voi olla aikamoisessa siivossa.

Kyllä pitää sanoa, että ihan äkkiä ei olla siivottu tälläistä sotkua, mikä täällä perillä oli. Täällä oli kaikkea eritettä, mitä ihmisestä voi lähteä, höystettynä vanhalla viinalla ja ruokajätteillä.

Voitte varmaan kuvitella minkälaista oli siivota asuntoa. Tämä on suhteellisen pieni kämppä, mutta meillä meni kahdestaan aikaa pitkälti yli kaksi tuntia tämän siivon selvimiseen.
 Nyt täällä on puhdasta, ja täällä ei haise viina ja pissi!!

Hirvä alku lomalle!!! Toivon totisesti, että loppu loma on tosi kiva!

1. Precioso reportaje, me han gustado mucho todas las fotos en especial la última. Enhorabuena Anne, saludos desde España.

2. Tässä juuri mietinkin, että joko olette pohjoiseen matkalla :D. Alkuloma majoitusten osalta ihan uskomaton, tuollaista ei toivo kellekään - onneksi saitte korvausta, vaikka kipeän selän kanssa lomailu ei ole ollenkaan kivaa! Jonkilainen hinta-laatu-suhde pitäisi olla eikä asiakkaan pitäisi joutua ainakaan vuokraamaansa mökkiä siivoamaan! Tuo lakanoiden haju olisi varmaan yösi pilannut, meillä kävi kerran autokaupalla ihan samanlailla, ja autokauppias (siis oikein iso liike) venkoili minulle, lupasin tehdä asiakaspalautteen käytöksestä ja sanoin miehelleni, ettei tuon kanssa yhtään kauppoja enää koskaan tehdä. Täytyy aina antaa palautetta ja äänestää 'jaloillaan', nykyisin kaikkea hyvääkin on tarjolla. Oletteko koskaan majoittuneet airbnb-kohteissa, ne ovat suhteellisen edullisia ja siistejä?

Toivottavasti matkanne jatkuu mukavemmissa merkeissä! Varokaa poroja!! Siellä taitaa olla kova räkkä, kun porot noin tielle tulevat.

1. Isojen majoitusliikkeiden on hyvä tehdä vaikka mitä, kun asiakkaita piisaa. Pakko on tehdä palautetta, jos ei kaikki ole kohdallaan. Ajattele kuinkahan moni jättää valittamatta, jos kaikki ei ole kohdallaan. Tämä meidän majoitus on aivan ihana paikka. Tähän mennessä on kaikki ollut aina kunnossa täällä. Nyt omistajalla on vaikeuksia alkoholin kanssa, mikä tuli yllätyksenä meille. Harmillista, kun hän on Matin tuttu. Jospa hän saa asiansa kuntoon. Hyttysiä täällä on kuulemma paljon.

3. Voi kurja, mikä loman alku! Toivottavasti loppuloma sujuu hyvin. Onneksi Lapin luonto on lumoava.

1. Luonto on aivan ihana. Tässä odotetaan pääsyä kalalle ja lintuja etsimään;-)

4. Hi Anne.

The tree trunk and the reindeer are very nice.
    How annoying that your vacation started.
    I hope it is better to go and you can enjoy it.

Groettie from Patricia.

1. The start of the holiday was awful, but hopefully the sequel is better! Greetings

5. Oh, what a pitty. Sometimes it is unbelieveable what things can happen! I hope you're Well soon.

Greetings Kathrin

1. True, everything is happening! Have a nice evening Kathrin;-)

6. Poro oli täällä ensin Anne. :))

7. No voihan... paukama :-(
    Toivottavasti saatte ison hyvityksen tuon Ylläksen majoituksen osalta.
    Todella ikävää.

Peukkuja paremmalle loman jatkolle!

8. Voi harmi millainen alku reissulle:( Vaan olipa ihana että tuollaisen hieronnan sait, jospa se edes vähän helpottaisi..ei ole kiva kipeällä selällä matkustella,toivotaan ettei selkä ainakaan enää pahemmin kipeydy! Mukavaa reissua♥